Het modeljaar 1972 bracht belangrijke wijzigingen aan de CJ-5. American Motors begon zijn eigen motoren te installeren, waarvoor ook aanpassingen aan de carrosserie en het chassis nodig waren. De basis 4-cilinder Willys-motor werd vervangen door de AMC Torque Command 3.8L en 4.2L inline-6-motoren, waardoor de instapmodel CJ-5 het vermogen kreeg van de voorheen beschikbare Buick V6. De 3.8L werd de standaardmotor en de 4.2L de optionele motor (standaard in Californië). Beide motoren gebruikten een Carter YF-carburateur met één vat.
Om plaats te bieden aan de nieuwe motoren, werd de wielbasis met 76 mm verlengd en werden de spatborden en motorkap met 127 mm verlengd, waardoor de firewall vijf centimeter naar achteren werd geduwd. Er is een nieuw kokerframe geïnstalleerd met zes dwarsbalken voor extra stijfheid. Daarnaast is er een grotere brandstoftank gemonteerd, die van onder de bestuurdersstoel naar beneden is verplaatst, tussen de framerails.
Er is LPG ingebouwd en daarnaast is deze Jeep wegenbelasting vrij!
De optionele afleveringskosten zijn 450 euro!